2023/2024 04.09.2023  -  26.04.2024
Vejledning
Ny svømmeskole
Fra sæson 2018/19 skifter Tønder Svømmeklub til at følge DGI-Svømnings 4-årige svømmeskolekoncept.

Konceptet bliver brugt af flere end 15.000 børn på landsplan og er derfor velkendt og gennemafprøvet. I svømmeskolekonceptet følger vi op 4 gange i løbet af en sæson på, om børnene når de ønskede læringsmål.

Læs mere om læringsmålene her

Vær derfor opmærksom på, at alle vores svømmeskolehold har fået nye betegnelser. Indtil vi alle har lært de nye betegnelser vil de gamle blive stående umiddelbart efter de nye betegnelser.

De nye betegnelser er:
  • Svømmeskole 1. år tidligere Begynder 1
  • Svømmeskole 2. år tidligere Begynder 1½
  • Svømmeskole 3. år tidligere Begynder 2
  • Svømmeskole 4. år tidligere Let Øvede
Anbefalet startalder på 1. år i Svømmeskolen er fra 6 år. Er barnet 5 år eller yngre, så kig efter Tilvænning eller Plask og Leg.

Til deltagerne på Tilvænning i sidste sæson 2017/18 anbefaler vi tilmelding på Svømmeskole 1. år i sæson 2018/19.

Information
Klubben bruger ikke armvinger, da svømning foregår i vandret position - et par armvinger drejer børnene i lodret position og begrænser deres muligheder for at bevæge sig i vandet.

Træneren vil ved sæsonstart vurdere om barnet evt. har behov et støttende svømmebælte den første tid.

Klubben lægger vægt på, at børnene lærer at færdes i vandet uden fastsiddende opdriftmidler aht. en god svømmeindlæring. Klubben opfordrer derfor jer forældre til at støtte børnene i at svømning foregår uden bælte.

Aht. børnenes selvredning er det vigtigt, at de er i stand til at holde sig selv oppe uden armvinger og bælte - også selv om det de i første omgang svømmer mere ligner hundesvømning end en af de fire konkurrencestilarter.

Alle svømmere anbefales at bruge svømmebriller med næsen fri. En maske, som dækker næsen, er ikke tilladt aht. en god svømmevejrtrækning.